fbpx
Necessitats d'un espai teatral

Les 6 necessitats mínimes d’un espai per poder acollir i programar un espectacle de teatre musical

Compartir:

D’entrada vull informar-vos que no soc cap arquitecte especialista en disseny i construcció d’espais escènics. Soc senzillament un artista que ha recorregut per milers de sales i espais escènics. Això m’ha permès veure una infinitat de característiques d’aquests espais i fer-ne una valoració, acord amb la necessitat que anat tenint respecte al format d’espectacle que al llarg del temps he pogut representar en els escenaris. Ens centrarem en els espectacles de teatre musical que bàsicament inclouen part de teatre i part de música, i per mi ofereixen una versatilitat molt àmplia i completa com a espectacle. Possiblement per això a la gent la captivin tant els espectacles musicals.

Podria haver-hi molts altres punts, però n’he escollit 5 d’importància major i que possiblement algun punt sigui una obvietat, ara bé, ús en faríeu creus de les necessitats que hem trobat a faltar voltant per aquest món de l’espectacle.

  1. CAMETES: Per mi una de les principals necessitats per poder acollir un espectacle de teatre musical i de pràcticament qualsevol art. D’entrada per la visibilitat que presenta l’escenari. Les cametes permeten tenir una possible caixa negra, un possible tancament escènic que fa que el públic connecti molt més. Si no es disposa de cametes, es veuen les entranyes i poden haver-hi llums d’emergència encesos, artistes en moviment que distraurien al públic, o personal de l’organització passant per llocs que no hi haurien, en moments de l’obra. La inversió en unes bones cametes és fonamental per poder acollir una gran varietat d’espectacles, però sobretot per tenir l’atenció de l’espectador ben focalitzada.
  2. EQUIP DE SO: Imprescindible disposar d’un equip de so adequat a l’espai. I quan es diu adequat vol dir que ens hem de posar en mà de professionals del so per identificar quines necessitats ha de complir l’equip. Segons les dimensions de la sala necessitareu una potència o una altra. Per poder programar un espectacle de teatre musical o qualsevol espectacle musical que requereixi de maplificació sonora, un bon equip de so és molt important. Un bon equip de so ha de presentar unes condicions òptimes, com per exemple, que no fregeixi (fregir és aquell sorollet molest que sovint realitzat els aparells sonors antics o deteriorats), que la connexió amb la part d’il·luminació estigui ben col·locada per evitar aquests sorollets que molestaran als artistes i al públic.Personalment, crec que és molt important que l’equip de so presenti una bona pressió sonora, per tant, que tingui Subwoofers, que són uns altaveus que reprodueixen les freqüències greus i que permet que l’espectador vibri literalment, que tingui aquella sensació d’impacte a la caixa toràcica. Insisteixo que és molt important posar-se en mans de professionals perquè estudiïn el vostre cas.
  3. ESPAI ESCÈNIC: Sembla obvi, però amb espai escènic faig referència al fet que les dimensions siguin unes mínimes per poder acollir com a mínim propostes amb 3 integrants. Si l’espai presenta unes condicions molt diminutes, la programació quedarà molt limitada, i no dic que no sigui funcional per una sola persona, evidentment, però si n’hi caben 3 també pots programar a 1 sola persona i amb més espai per aquesta.El terra és fonamental. Per anar bé hauria de ser massís, ja que si a sota presenta un espai, com els clàssics teatres de pastorets per on surt Satanàs, i a més a més el terra de l’escenari és de fusta. Amb cada moviment de cada actor, l’espectador es distraurà amb el soroll que produirà el terra. Passes, moviment d’escenografia, etc. Cal tenir-ho en compte.
  4. SEIENTS CÒMODES: Dic còmodes perquè ens pensem que col·locant cadires de fusta n’hi haurà prou, i potser sí que en certs casos puntuals pot funcionar, però has pensat que la gent ha d’estar-hi entre 60 i 120 minuts asseguts allà? El gaudi total de l’obra de teatre en qüestió o espectacle musical és un tot. Aconseguiràs que el públic entri més en la història si els fas estar còmodes. Sembla evident, però si tenim opcions de situar el públic d’una manera o una altra, si us plau escollim la manera còmode, no els fem seure a terra com en algunes fires o festivals alternatius i llavors que l’espectacle duri 180 minuts. Els artistes acabaran sols a l’escenari i bàsicament l’única cosa que comentarà la gent en acabar serà: ha estat bé, però em fa un mal l’esquena. L’èxit passa perquè la gent en acabar construeixi un debat sobre l’obra no sobre si es poden posar coixins a les cadires, o simplement posar cadires.
  5. CAMERINOS: No necessàriament han de ser els camerinos del Teatre Nacional de Catalunya o l’Auditori, però sí que és important que els artistes tinguin un espai per canviar-se, mirar-se al mirall, seure, i poder anar al lavabo sense haver de fer cua amb el mateix públic abans de començar un concert. La concentració de l’artista en un espai òptim és vital per al bon funcionament de l’espectacle.
  6. POTÈNCIA ELÈCTRICA: L’última per la més evident de totes però a vegades poc preparada. Amb un endoll pots muntar un espectacle, però amb només un endoll no pots organitzar tots els espectacles. Potser l’espectacle és una persona sola sense res, perfecte. Procura que sigui en exterior i a plena llum del dia perquè si no no es veurà res. Per un espai escènic és molt important saber la potència contractada i saber si els espectacles poden funcionar amb aquella potència o s’ha d’afegir un complement de potència.

I fins aquí les 6 necessitats mínimes que ha de tenir un espai escènic per poder acollir i programar un espectacle musical, o qualsevol altre tipus d’espectacle. Evidentment l’equip de so va molt lligat al musical amplificat.

Sempre podem organitzar un espectacle al mig d’un bosc, però recorda que ha de ser de dia, acústic, que l’artista vingui canviat de casa i que la poca gent que pugui escoltar l’espectacle acústicament, segui a terra.

Una forta abraçada, ens veiem pels escenaris.

Deixa un comentari

Més publicacions del blog

los elementos básicos de una partitura de musical

Tu Blog de Escena – Capítulo 4 – Los 5 elementos más comues que encontramos en una partitura de teatro musical

Hace cientos de años que se inventó una manera peculiar de dejar ‘registrada’ la música a través de la escritura. Fue, para mí, un desarrollo muy completo y minuciosos que con los años se ha ido desarrollando y que cada compositor de cada época, pues añadía sus cosillas y leyendas nuevas que con el tiempo han ido quedando de manera oficial. A día de hoy, la música contemporánea tiene una simbología que prácticamente nadie sabe leer, solo aquellos músicos que la estudian. Por suerte, la música más popular, más tradicional y que también refleja la música moderna, se puede aprender, en pequeño grado, en las escuelas.

Que necesita un espacio ideal de teatro

Tu Blog de Escena – Capítulo 2 – Qué aspectos técnicos mínimos debe contener un espacio ideal para programar un espectáculo musical.

En la entrada de hoy va a ser uno de esos post dónde me voy a quedar muy bien, ya que voy a escribir todo lo que debería tener una sala de teatro o espacio escénico IDEAL para acoger un espectáculo musical. D’entrada dejadme ser muy honesto y es que esto pocas veces pasa, porque un teatro es como una casa, no tiene fin, puedes ir poniendo cosas y cosas, y hacer obras y venga y más, hasta que el espacio te dice basta. Pues bien, es un poco similar, pero vamos a coger como ejemplo un teatro grande, con una programación estable potente. Aquellos teatros donde se representan los mejores espectáculos nacionales e internacionales, aquellos espacios que pueden mutar en modificar su caja negra de la noche al día para que el público pueda tener la experiencia que se merece. Empezamos.

Aquest web utilitza cookies pròpies i de tercers per al seu correcte funcionament i per a fins analítics i per mostrar-te publicitat relacionada amb les seves preferències en base a un perfil elaborat a partir dels teus hàbits de navegació. Al fer clic al botó Acceptar, accepta aquestes tecnologies i el processament de les dades per a aquests propòsits.   
Privacidad